lördag 1 juni 2013

Hästen - högst i näringskedjan?

Sitter i solen i sällskap av en blond artonåring, inga namn nämnda, och spejar ut över nejden. En bit nedanför oss flanerar ett par hästar i frid och ro. Mitt vanligtvis kloka och förståndiga sällskap vänder sig mot mig och ställer en något otippad fråga, lite lojt sådär. "Du, äter hästar kött?" Långsamt vänder jag mig mot denna någon och mitt allt bredare leende avslöjar på något vis de bilder som genast uppträder för mitt inre. Ont om huggtänder. Halkiga hovar. Förlänar måhända inte hästen titeln Årets Rovdjur. Hade sett festligt ut dock. Se hur pålle smyger fram som en indian mot ett intet ont anande rådjur och ger det en rak höger med framhoven. För att sedan slita det i stycken med...mulen? Fast de är ju rysligt bra på att slå bakut å andra sidan. Det skulle innebära att de får smyga baklänges mot bytet. Då behöver de vara två som samarbetar...minst. "Lite mer till höger nu Jan...nej fel håll...mitt höger, inte ditt!" Verkligen skitlätt att missa bytet med den tekniken.

Mitt sällskap fattar snabbt...galoppen...vänder sig om med ett lika brett leende som mitt, och orden "du...det var inget..."
 
 
 
Jan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar